UA-85763579-1 رده بندی هتل و چگونگی ستاره دادن به هتل ها و معیار های جهانی برای رنکینگ هتل قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

رده بندی هتل ها

هتل ها چگونه رده بندی می شوند؟

طبقه بندی هتل ها معمولا با توجه به کیفیت آن ها انجام می پذیرد. با توسعه مفهوم رنکینگ هتل ها بر اساس ستاره هایشان

می توان پیش از اقامت، از هر هتل بر همین اساس انتظاراتی داشت. طرح ها و ملاک های بسیار گسترده ای برای ستاره دادن

به هتل ها در سازمان های بین المللی در سراسر دنیا وجود دارد. در برخی مناطق از واژه ی الماس در رتبه بندی به جای ستاره

استفاده می شود.

این رده بندی بر اساس معیار ها و امکانات هتل از قبیل: خدمات مواد غذایی، سرگرمی، چشم انداز، اتاق ها، امکانات رفاهی،

استخر و مرکز تناسب اندام، سهولت دسترسی به محل هتل و… انجام می پذیرد.

هر هتل به طور مستقل در سیستم های سنتی ارزیابی می شود و هر ویژگی تاثیر متفاوتی در رده بندی هتل دارد و به عنوان

مـثال آیتم آسانسور یکی از مهمترین امکانات لازم برای هر هتل محسوب شده و نداشتن آن از ارتقاء سطح هتل به شدت جلوگیری می کند.

در سال های اخیر این سیستم امتیاز دهی به هتل ها مورد انتقاد قرار گرفته است. منقدین بر این باورند که این سیستم رده بندی

بسیار پیچیده است و ممکن است درک آن برای افراد غیر متخصص بسیار سخت باشد. پیشنهاد می شود که به جای داشتن

یک معیار جهانی از چند طرح مختلف در مناطق مختلف دنیا استفاده شود.

معیارها

تاکنون چند معیار بین المللی برای رده بندی هتل ها تبیین شده است ولی به دلیل این که رده بندی هتل یک امر چند

فرهنگی و چند زبانی محسوب می شود در عمل با شکست مواجه شده اند.

هتل ها با استاندارد های مختلفی همچون: ستاره، درجه بندی از A تا F و سیستم هایی مانند: لوکس، درجه۱، کلاس

گردشگری، کلاس بودجه ای و… طبقه بندی می شوند.

برخی کشورها مانند: بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا و مجارستان از یک استاندارد واحد

برای رده بندی هتل هایشان استفاده می کنند. در آلمان، اتریش و سوئیس توسط انجمن گردشگری از ۱ تا ۵ ستاره طبقه

بندی می شوند. مسافرخانه (*)، استاندارد(**)، آرام و راحت (***)، کلاس اول(****) و لوکس(*****) که هر هتل با داشتن

حداقل امکانات و معیار ها در یک گرید می تواند به درجه ی بهتر ارتقاء پیدا کند و به همین ترتیب تقریبا هر کشور معیار های

خاص خود را برای رده بندی هتل ها دارد.

اما برخی معیار ها وامکانات نیز وجود دارند که تقریبا در سراسر دنیا برای ستاره دادن به هتل ها مورد استفاده قرار می

گیرند که در متن زیر آن ها را برایتان بر می شماریم.

حد اقل امکانات برای هر درجه از هتل ها:

رده بندی هتل ها

رده بندی هتل ها

هتل ۱ ستاره:

داشتن دوش در اتاق، دستشویی مجزا، خدمات نظافت روزانه اتاق، دیوار های رنگ شده، تلویزیون به همراه کنترل از راه دور،

داشتن میز و صندلی، صابون و شامپوی بدن، پذیرش، تلفن همگانی برای مهمانان، خدمات صبحانه، موجود بودن انواع نوشیدنی وصندوق امانات

هتل ۲ ستاره:

علاوه بر داشتن امکانات هتل یک ستاره باید امکانات زیر را نیز داشته باشد:

بوفه صبحانه، شب خواب در کنار تخت، دوش ژله ای، حوله مجزای حمام، جاکفشی، وسایل بهداشت فردی

(برای مـثال: مسواک، خمیر دندان و کیت اصلاح) وکارت اعتباری.

هتل ۳ ستاره:

به علاوه ی امکانات هتل های۱و۲ ستاره باید امکاناتی نظیر:

فعال بودن پذیرش حداقل در ۱۴ ساعت از روز برای مسافران، در دسترس بودن تلفن داخلی و خارجی به صورت ۲۴ ساعته

برای مهمانان، کارکنان دوزبانه، داشتن حد اقل ۳ گیت پذیرش، موجود بودن نوشیدنی در اتاق ها، تلفن اختصاصی در هتل، دسترسی

به اینترنت در اتاق و یا سالن لابی، داشتن رختکن در حمام، خشک کن مو، آینه در رختکن، جایی برای قرار دادن چمدان، دستگاه

واکس زدن کفش، خدمات اتو شویی، بالش و پتوی اضافه در صورت درخواست، دفتر انتقادات و پیشنهادات سیستماتیک.

هتل ۴ ستاره:

علاوه بر امکانات هتل ۳ ستاره باید ویژگی های زیر را نیز داشته باشد:

پذیرش ۱۸ ساعته، تلفن داخلی و خارجی ۲۴ ساعته فعال که در اختیار مسافرین قرار گیرد. سالن لابی مبله و دارای

خدمات محصولات غذایی و آشامیدنی، بوفه صبحانه یا داشتن کارت منوی صبحانه، در دسترس بودن انواع نوشیدنی

به صورت ۲۴ ساعته توسط سرویس کاران هتل، رو مبلی، نیمکت و تکیه گاه، حوله بلند حمام و دمپایی در صورت تقاضا،

لوازم آرایش، آینه و وان در حمام، دسترسی به اینترنت در سراسر اتاق ها و رستوران مجزا از رستوران های هتل.

هتل ۵ ستاره:

علاوه بر امکانات هتل های ۱ تا ۴ ستاره باید امکانات زیر را نیز داشته باشد.

کارکنان چند زبانه، نگهبان تمام وقت، پارکینگ، دربان، سالن پذیرایی بزرگ با چند کرسی نشیمن، خدمات غذایی و آشامیدنی کامل،

خوشامد گویی با اهدا گل به همه ی مسافران، خدمات مراقبت شخصی، اینترنت و یک لپ تاب در هر اتاق، خدمات خشکشویی

( بازگشت در عرض ۱ ساعت)، خدمات واکس کفش وخدمات گشت شب برای مسافرین.